Your image

Chcete začít hubnout a tak zadáte slovo „HUBNUTÍ“ do svého vyhledávače na internetu, tak se vám zobrazí přes milion výsledků, kde má hlavní slovo DIETA.

Ale co když je to vše jinak? A dieta v tomto případě nemá se zdravým a hlavně udržitelným hubnutím vůbec nic společného?

Hlavně pro laika může být dost stresující se v tomhle velkém množství tvrzení vyznat, když každý tvrdí něco jiného, že? 

Sepsala jsem pro vás 5 nejčastějších omylů v hubnutí. Těmto mýtům je dobré, jak pro vaši psychiku tak i zdravé tělo se obloukem vyhnout.

1) Pokud chci zhubnout, tak nesmím jíst = dieta!

Nejrozšířenější mýtus, který kdy byl.

Co se stane v případě, kdy začnete hladovět? Co se děje s vaším tělem, které je opravdu tak inteligentní, že se nenechá dlouhodobě trestat a ničit hladověním?

V první řadě sice začne hubnout, ale co hubne? Bohužel to není pouze samotný tuk, ale s ním přicházíte i o svalstvo, o které je velká škoda přijít tím, že vlastně pouze své tělo trápíte.

Troufnu si říct, že z více jak z 90 % se nějaká drastická dieta nedá držet dlouhodobě a tak se vrátíte k původním stravovacím návyků.

A jak jsem psala, tělo je opravdu chytré a začne mít „strach“, že přijde zase hladovka a tak začne proces JOJO efektu, který je nežádoucí. A to znamená, že si uloví doslova každou kalorii, kterou potká v podobě tuku. 

2) Večeřet maximálně do 17:00 hodin

Další povedený mýtus je o tom, že když nebudete pozdě večer jíst, tak se to parádně odrazí na vaší postavě. Tohle je dokonce častý dotaz ve skupinách, které se zabývají zdravým životním stylem.

Tělo nemá v sobě zabudované hodinky a tak je mu v celku jedno v kolik hodin mu dáte najíst. Pouze kvůli lepšímu trávení je dobré dodržet maximálně 2 hodiny před spánkem. Takže pokud jdete spát o půlnoci, tak přece nebudete o hladu od pěti hodin, ne? 

3) Cvičit nejlépe denně

Pohyb je velice zdraví prospěšný, ale všeho moc škodí a to platí i u tréninků.

Pokud jste dokonce začátečník, tak každodenní cvičení vás tak maximálně odradí od nějakého pohybu a výsledku se nedočkáte nikdy. Pro začátek zařaďte pohyb tak 3x týdně, víc opravdu netřeba. 

Svaly potřebují regeneraci, to znamená, že celé dva dny po cvičení by mělo posilované svalstvo „odpočívat“ a neměli byste ho zase zatěžovat, jinak to bude akorát kontraproduktivní.

4) Snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře

Většina lidí si myslí, že je důležitá tady ta skladba denního jídelníčku, ale není to tak. Mnoho lidí má většinou problém se snídaní, která jim třeba nedělá dobře a zbytečně se trápí.

Jak jsem psala výše, tělo nemá v sobě zabudované hodinky a tak mu je jedno jestli mu dáte snídaní hned po probuzení nebo třeba až za dvě hodiny.

Důležité je si splnit kalorický příjem za den a správné rozdělení makroživin (bílkoviny, sacharidy a tuky). Ale na druhou stranu není zrovna ideální jídlo„dohánět“ až večer. Rozdělte si to tak, jak to vyhovuje vám.

Já třeba většinou vynechávám dopolední svačinu a zase si dám o to větší snídani nebo oběd. 

5) Zhubnout znamená vynechat přílohy

Vaše kamarádka zhubla jenom tím, že vynechala přílohy, tak proč to také nezkusit, že?  To je sice možné, ale pravděpodobnost, že se vám povede to samé je mizivá.

Komplexní sacharidy, které jsou obsaženy právě v přílohách –  v rýži, těstovinách, bramborech, žitném pečivu apod. se naopak doporučují. Pro tělo jejich konzumace je zdraví prospěšná a více než žádoucí pro jeho správné fungování. V  jídelníčku by měli být zastoupeny alespoň z 35 %, udržují pocit sytosti a jsou pro tělo největší zásobárna energie.

Hubnutí není pouze o odpírání si, ale zdravém postoji k životosprávě. Nefunguje to tak, že jednou zhubnete a je konec. Správný podíl živin potřebujete i po zhubnutí. 

Zajímá vás, jak konečně vyzrát nad dietami a chcete hubnout zdravě? Tak se podívejte sem >>