Your image

Když přijde na svět miminko, je to ten nejúžasnější zážitek, který kdy žena může zažít a chce samozřejmě pro něj to nejlepší. Po pár měsících jeho maminka zjišťuje, odkdy je vhodné začít s příkrmy, která zelenina a ovoce jsou nejlepší apod.

Pak tráví spoustu času v kuchyni (pokud nekupuje hotové skleničky) a má radost, že to její děťátko tak krásně „baští“.

Jsou situace, kdy to trvá delší dobu než „tabulky“ uznávají za vhodné začít s jídlem (to u nás doma nastalo, syn začal s příkrmy až od roka a do té doby byl plně kojený, nechtěl a prospíval více než dobře).

Nebo jsou situace, kdy maminky si myslí, že je na tuhou stravu její potomek připraven a dostává příkrmy ještě dříve, než ukončí 4. měsíc.

A co je tedy správně?

V případě, kdy je dítě plně kojené, tak není třeba s jídlem nikam pospíchat, mateřské mléko mu vynahradí veškeré živiny a i tekutiny.

Ale pokud je na umělém mléce (rozhodně nedělám rozdíl v maminkách, které kojí a nebo naopak), pak je vhodné s příkrmy začít dříve a to od ukončeného 4. měsíce. Žádné umělé mléko neobsahuje tolik prospěšných živin, jako normální zdravá  a vyvážená strava, ve které je dostatek zeleniny.

Bohužel spousta maminek se brzy zdravého vyvařování vzdá a pokračuje ve stravě na kterou je celá rodina zvyklá a většinou to je na naše česká, moučná a tučná kuchyně se spoustou cukerných „dobrot“ a sladkého pití. Ale maminka má „čisté“ svědomí, jelikož měl její drobeček ke svačině jablko a k obědu polévku.

Většina takto živených dětí jsou pak naopak podvyživené a to neznamená hubených, jak je známe:

  • hromada sacharidů
  • potraviny s vysokým glykemickým indexem (smažené apod.)
  • hromada nezdravých tuků
  • mnoho soli
  • a minimum mikroživin, tedy vitamínů!

Nejčastější argument je to, že se takhle stravuje jejich celá rodina a žijí. Ano žijí nebo spíše jejich tělo „jede“ na úsporný režim, ono má totiž dostatečně vyvinutý pud sebe přežití a tak naštěstí přežije opravdu hodně, ale nevydrží to na věky a odrazí se to pak třeba až ve stáří.

Následky typicky českého stravování a nejen u dětí:

  • vyvolává obezitu (20% dětí a více jak 50 % dospělých v ČR)
  • vysoká hladina cholesterolu (60% dětí a 70% dospělých)
  • přispívá ke vzniku cukrovky v pozdějším věku
  • vysoký krevní tlak (až 30% dospělých)
  • a mohla bych pokračovat…

Tohle všechno jistě znáte, ale co se nad tím více zamyslet a omezit rizikové potraviny a zároveň zvýšit příjem kvalitních a domácích surovin, třeba zeleniny? Domácí zelenina lze dokonce vypěstovat na pouhým m2. Podívejte se sem >>

Jaký negativní vliv má nezdravá strava na chování dítěte:

  • ovlivňuje celkový nervový systém dítěte
  • únava
  • podrážděnost
  • vztekání
  • hyperaktivita
  • zdravotní potíže

 

Nejdůležitější je strava do 3 let věku dítěte, ta totiž ovlivňuje:

  • naprogramování stravování až do konce života
  • fungování metabolismu, tedy budoucí spalování těla a tím prevence proti obezitě
  • imunitní systém
  • funkci mozku

Vyvážená a pestrá strava:

  • dostatek komplexních sacharidů (přílohy – rýže, brambory, batáty, kuskus apod.)
  • bílkoviny
  • tuky
  • dostatek mikroživin – vitamíny a minerály
  • dostatek čisté neperlivé vody
  • a samozřejmě ruku v ruce jde i s dostatečným pohybem 🙂

Nepodceňujte ani jednu z těchto částí, děláme to přece pro budoucnost našich dětí a chceme pro ně pouze to nejlepší. 😊

Více informací o zdravém stravování naleznete v mém eBooku zde >>